Trudne słowo INTERFERENCJA
3 główne powody dla których zapominamy to czego się uczyliśmy
1. Im większe jest podobieństwo pomiędzy 2 zestawami materiału
których się uczymy, tymi większe prawdopodobieństwo wystąpienia interferencji, czyli oględnie mówiąc pomiesza nam się wszystko i poplącze 🙂 Co w tej sytuacji robić? absolutnie nie uczyć się języka niemieckiego po języku angielskim. Kiedy byłem studentem historii ktoś inteligentny ułożył kolejność lektoratów w ten sposób, że miałem 1,5 godziny j. angielskiego, następnie 1,5 godziny łaciny a na końcu 1,5 godziny j. niemieckiego. Podczas ostatniego lektoratu byłem w takim stanie ducha, że – jakby powiedział Woody Allen – gotowy byłem najechać Polskę. Wskazówka: po nauce j. angielskiego weź się za matematykę …
2. Materiał bezsensowny jest bardziej podatny na interferencję niż sensowny
No, to teraz sobie napisałem 🙁 Zaręczam, że nie chodzi o to, że wiadomości z osi czasu na fejsiku utrwalą nam się w głowie (jako ważniejsze) o wiele bardziej trwale niż prawo Pitagorasa („po golasa” komu to prawo? … ). TYLKO odwrotnie 🙂 Praktyczna wskazówka jest taka: nadając znaczenie temu czego się uczymy, zwiększamy szanse na długotrwałe utrwalenie zdobytych informacji. Jak się zastanowić, to trwalsze okazuje się uczenie poprzez czytanie książki, niż wkuwanie pojedynczych dat, praw, regułek, wzorów (ucz się ich, rozwiązując zadania). Widząc głębszy sens (kontekst, praktyczne zastosowanie) utrwalamy głębiej wiadomości.
3. Materiał zabarwiony emocjonalnie może być szczególnie silną przyczyną interferencji.
Czy można nauczyć starego psa nowych sztuczek?
Pan Tikczer
PHILIP G. ZIMBARDO, ROBERT L. JOHNSON, VIVIAN MCCANN.,„Psychologia. Kluczowe koncepcje”, tom II Motywacja i uczenie się, Warszawa 2010