Prezentacja w Prezi Next – rodzaje topiców i subtopiców

Prezi - topici i subtopici
W kolejnym artykule poświęconym Prezi Next zajmiemy się sposobami wstawiania treści do prezentacji. Nowa odsłona Prezi posiada uporządkowaną strukturę: kontent wstawiamy do topiców, subtopiców i na strony. Zapraszam do lektury artykułu. Będzie również prezentacja a w niej filmiki instruktażowe.
 

 

Struktura

Wprowadzenie nowego układu struktury prezentacji w Prezi Next pozwoliło na uporządkowanie dodawanych do niej treści. W Prezi Classic istniała pełna swoboda w sposobie wprowadzania treści i jej ułożenia. Z jednej strony wirtuozi prezentacji (choćby spod znaku nieistniejącej już fimy https://www.prezzip.com/index.html ) potrafili wykreować artystyczne perełki, które trudno było zakwalifikować jako zwykłe prezentacje. Fascynowały wizją, starannie dobraną grafiką, a uważna analiza pokazywała również żelazną dyscyplinę twórców, którzy starannie sterowali kolejnością pojawiania się treści przy pomocy animacji fade-in i właściwego „ułożenia” treści na planszy (bo Prezi Classic to tak naprawdę wielka tablica, na której „ustawiało” się poszczególne elementy prezentacji). Niestety, tak dopracowanych prezentacji było niewiele. Nie wszyscy użytkownicy obdarzeni są w równy sposób talentami artystycznymi, znajomością Photoshopa (niezbędny, by samodzielnie przygotować atrakcyjne elementy graficzne do prezentacji), darem orientacji przestrzennej, no i – lust but not least – nie wszyscy byli w stanie ogarnąć skomplikowaną przestrzeń roboczą Prezi Classic. Okiem praktyka – nauczyciela widziałem to na wielu prezentacjach: chaotyczne rozmieszczenie treści, kółka i prostokąciki slajdów nie mające żadnego logicznego układu a za to porozrzucane po całej planszy, nachodzenie na siebie treści w czasie przejść pomiędzy slajdami etc. Trzeba przyznać uczciwie, że większość prezentacji wykonanych w Prezi daleka była od optimum możliwości, jakie daje ta aplikacja. Wersja Next rozwiązuje wiele tych problemów: wprowadzono hierarchiczną strukturę slajdów: topic > subtopic (strona). Dodanie znacząco większej liczby gotowych szablonów (ale z możliwością ich głębokiej modyfikacji) daje na tyle duże możliwości wyboru, że przygniatająca liczba użytkowników zaczyna dzisiaj prezentację z szablonu, a nie od „blank prezi”, jak to bywało drzewiej … Po wyborze szablonu użytkownik widzi „presetowy” układ treści, uporządkowany w topici i subtopici (które może modyfikować), dzięki czemu prezentacja posiada widoczny gołym okiem „porządek”.
Prezi - widok ogólny
Piszę to w oparciu o obserwację kilkudziesięciu prezentacji uczniowskich wykonanych w Prezi Next. Pod tym względem jest naprawdę dużo lepiej. Kolejną zmianą, która pozytywnie wpłynęła na uporządkowanie struktury prezentacji, jest nowy interfejs aplikacji, dużo bardziej przejrzysty i intuicyjny w obsłudze. Szczególnie pożyteczne okazało się okienko animacji. Każdy, kto miał już jakieś doświadczenia z Prezi, wie, że animacja Fade-in (Fade-out) to fundamentalne narzędzie porządkowania kolejności pojawiania się treści. Animacje obecnie dodajemy (a później kontrolujemy je) na każdym poziomie hierarchicznej struktury (topic-subtopic), wywołując po prostu okienko animacji. Jest to wygodne i proste w obsłudze.Okienko animacji
 

Topici, subtopici, strony

W Prezi Classic dodanie slajdu odbywało się na różne sposoby: klikając na każdy obiekt można było umieścić go na ścieżce jako nowy slajd. Slajdy tworzyliśmy również poprzez wprowadzanie na ścieżkę (path) czterech rodzajów ramek i kółek. Tej najważniejszej „invisible frame” używał mało kto, przez co większość prezentacji w Prezi Classic raziło prawdziwą ferią kółek, w których następnie użytkownicy starali się „nabić” jak najwięcej treści, co dawało opłakane w skutkach rezultaty. W Prezi Next mamy całkowicie nową strukturę: topici i subtopici. Organizują one i strukturyzują dodawane treści. Nadrzędną jednostką jest „topic”. Występuje on w dwóch rodzajach

„Planet”

„Planeta” posiada subtopici, które ustawiają się na „orbicie” topicu. 
Planet
Topic „Planet”

Należy pamiętać, że każdy z topiców i subtopiców wyposażony jest w okładkę (cover). Może on zawierać napis (generowany automatycznie, bądź wprowadzany ręcznie przez użytkownika), ikonę, obrazek etc.

Cover (okładka)
Cover (okładka)
W analogiczny sposób możemy do subtopiców dodawać kolejne, do tych następne – tworząc w efekcie strukturę „głęboką” prezentacji. 

„Stack”

czyli … stosik. Dobra nazwa, bo to struktura liniowa, przypominająca stos kartek a4, które przeglądalibyśmy po kolei. Ten układ slajdów wybierany jest przez uczniów sporadycznie (sic!), bowiem wydaje się mniej atrakcyjny wizualnie. Daje za to większą wizualnie przestrzeń operowania treścią. Jak widać będzie na przykładowej prezentacji: do topiców typu „Planet” dodawać możemy subtopici typu „Planet” lub „Stack”. Do topicu typu „Stack” można dodać tylko „pages”, czyli kolejne strony – taka wewnętrzna logika Prezi 😃
Stack
Stack
 

Kilka obserwacji z praktyki życia prezentacyjnego

1. „Podążaj za tym, co znane”. Nowy sezon szkolny z prezentacjami w Prezi zaczął się od prezentacji …. w Prezi Classic. Większość moich uczniów ma dostęp do obu wersji programu, ponieważ założyli konto na Prezi przez kwietniem 2017 r., mogą więc wybierać w której wersji programu przygotują prezentację. Przełom nastąpił po kilku moich prośbach i konfrontacji dwóch prezentacji: jednej wykonanej w Classic a drugiej w Next. Ta ostatnia była bardziej plastyczna, kolorowa, uporządkowana, bo jak pisałem wyżej w Prezi Classic dzieła sztuki w 10  minut nie uda się stworzyć (a „klasyczne” szablony są mało atrakcyjne). Obecnie z Prezi Next korzysta 90% moich uczniów, którzy zresztą wolą Prezi do Power Pointa. 
2. Niewiele osób decyduje się na modyfikację gotowego szablonu. Szkoda, bo daje to dużo większe możliwości artystyczno-prezentacyjne
3. Dodając topici, wszyscy wybierają topic typu „Planet” 😃 Dlaczego? „bo ładniejszy”, bo „pierwszy w kolejności” 😃 
4. „Miłość” do kółek jest tak trwała, że niewiele osób decyduje się na zmianę rodzaju okładki (cover). Jest to dość proste, pokazuję to w prezentacji i na filmikach: wystarczy mała operacja na kolorach i obwódce 😃  Cóż, nad ograniczeniem liczby kółek w prezentacjach moich podopiecznych będę nadal pracował. Liczę, że praca ta przyniesie zbożne owoce 😉 
5. Po przejściu na bardziej „ustrukturyzowaną” wersję Prezi większość osób zapomina o możliwości wykorzystywania „zoomowania”, obrotów (tak, nadal są możliwe!), narzędzi chętnie kiedyś stosowanych w prezentacjach Prezi. Typowy przykład działania kontekstowego. Prezentacje stają się przez to bardziej statyczne i mniej atrakcyjne wizualnie. 
6. Nadal nie mam pewności, czy wersją Next, Prezi nie strzeliła sobie w kolano. Prezentacja w Next jest łatwiejsza do wykonania, bardziej uporządkowana, ale cały system traci na oryginalności, którą pochodząca z Węgier firma  zafascynowała klientów w początkach swojego istnienia. Bezsprzecznie wielkim błędem jest zablokowanie możliwości korzystania z wersji Classic dla nowych klientów, bądź też nie rozwijanie formuły prezentacji (chyba można w skrócie powiedzieć, że ukierunkowanej na storytelling) opartej na swobodzie kreowania układu treści. Mam przekonanie, że szybko może znaleźć się konkurencja, która będzie próbowała wykorzystać powstałą lukę ofertową. Tak czyni już chiński Focusky, być może pojawi się ktoś NOWY. Atut wolnego rynku. 

Prezentacja w Prezi Next 

Prezentację o rodzajach topiców można znaleźć tutaj:
https://prezi.com/p/kxcum4c3oiee/ 
Poza opisem struktury topiców i subtopiców, na „żywym”, prezentacyjnym, przykładzie, są w niej również krótkie filmiki.
 
Pozdrawiam
Rafał Wójcik
Pan Tikczer
 
 
 

Autor: Administrator

Nauczyciel historii i wos-u. Pasjonat nowoczesnych technologii.