Pisałem już o Flippity, świetnym dodatku do Arkuszy Google, który pozwala na przygotowanie ciekawych gier dydaktycznych. Po ponad dwóch latach wracam do tematu, ponieważ jest to narzędzie, które w prosty sposób pozwala zaangażować uczniów w zabawę on-line.
Flippity.net
Autor programu poprzez Twittera na bieżąco informuje o zmianach i nowościach w serwisie. W porównaniu z moim artykułem sprzed dwóch lat obecnie nie działa dodatek, który instalowaliśmy do Arkuszy Google, by móc korzystać z Flippity. Nie mogłem go znaleźć w sklepiku Google i dopiero wtedy dowiedziałem się, że rezygnacja Google z serwisu skracającego linki – Goo.gl spowodowało błędy w skrypcie dodatku Flippity (to w skrócie). Paradoksalnie brak dodatku moim zdaniem ułatwiło korzystanie z Flippity. Jeśli ktoś nie lubi rozbudowanych procedur instalacyjnych, obecnie może cieszyć się uproszczoną wersją korzystania z serwisu.
Flippity – krok po kroku, krok po kroczku …
Wchodzimy na stronę flippity.net …
i zapoznajemy z dostępnymi w usłudze grami (lub np. fiszkami – nie samymi grami serwis stoi!).
2. W wybranym okienku możemy obejrzeć jak dany szablon działa, przeczytać instrukcję (u mnie będzie w wersji polskiej, z obrazkami), bądź od razu skopiować wybrany szablon
3. Po kliknięciu w link „Template” zobaczymy taki ekran:
oczywiście klikamy „Utwórz kopię” i po krótkiej chwili w Arkuszach Google otwiera się nasz szablon:
Wybrałem szablon „Flippity Random Name Picker”, który pozwala na losowanie nazwisk uczniów i tworzenie zespołów (grup). Pisałem już kiedyś o dedykowanych narzędziach do losowania nazwisk uczniów, ale Flippity ma nad nimi jedną istotną przewagę – szablon (arkusz) zachowujemy na naszym dysku Google Drive i mamy nad nim pełną kontrolę. „Demo” szablonu widzimy poniżej:
3. My oczywiście edytujemy szablon, wpisując (lub wklejając przechowywaną na dysku) listę uczniów
(Skonfliktowanych zwolenników sanacji i endecji proszę o niekomentowanie kolejności na liście …)
Możemy zmienić nazwę arkusza, ale nie można (!!) zmieniać zapisów w komórce z niebieskim tłem (kolumnę „Photo” po prostu zignorowałem, nie potrzebuję w tym przykładzie zdjęć osób)
4. Publikacja! Wchodzimy z zakładkę Plik, a następnie wybieramy Opublikuje w Internecie:
W kolejnym okienku klikamy „Opublikuj w Internecie/Opublikuj”, potwierdzamy – jak widzimy na screenie poniżej
5. Klikamy na zakładkę „Get the Link Here” i tam klikamy w adres łącza (jak na obrazku poniżej)
Losować możemy na kilka sposobów:
Koło fortuny – czyli w co się bawić (never ending story)
Przykład, w którym – ze względu choćby na RODO – wpisałem nazwiska polityków II RP pokazuje drugie zastosowanie tego narzędzia. Możemy w ten sposób losować … pytania. Po wylosowaniu nazwiska polityka, uczeń dokonuje charakterystyki postaci. Zamiast nazwisk polityków mogą być pojęcia, daty etc.
Na „kole”, podobnie jak i w popularnym teleturnieju mogą być również nagrody:
Panie, ale ja nie cierpię arkuszy kalkulacyjnych!
… więc je omińmy. Obecnie usługa pozwala na doraźne (nie zostaną wtedy zachowane na dysku) wpisywanie danych bezpośrednio na stronie internetowej Flippity. Temu celowi służy odpowiednia zakładka na Flippity : „Skip the Spreadsheet”, w której dokonujemy szybkiego wpisania (wklejenia) jednorazowych treści (w przykładzie poniżej daty z tematu o stosunkach polsko – krzyżackich w XV wieku)
Podsumowanie
Poniżej zamieszczam jeszcze filmik, zbierający najważniejsze informacje o Flippity:
i pora przejść do podsumowania. Nie taki „diabełarkusz” straszny jak go malują. Sposób tworzenia w nim gier jest bowiem prosty i nie wymaga szczególnie zaawansowanej wiedzy na temat funkcjonowania arkuszy kalkulacyjnych. W skrócie: wpisujemy dane, publikujemy arkusz w sieci, klikamy w przygotowany, gotowy link i mamy narzędzie do pracy lub zabawy z uczniami. Szablonów jest dużo, pewnie będzie jeszcze okazja, żeby do nich wrócić.
Pozdrawiam
Rafał Wójcik
Pan Tikczer