Google Jamboard na kilkanaście różnych sposobów

Google Jamboard to narzędzie z kategorii “Whiteboard” a więc aplikacja, która pozwala na pisanie przy pomocy tabletu lub myszki po wirtualnej kartce. To co piszemy możemy prezentować on-line w czasie lekcji (webinarium, telekonferencji), ponieważ kilka miesięcy temu Google zintegrowało Jamboarda z Google Meet, a więc jedną z najpopularniejszych usług do komunikacji wideo. Przy okazji zintegrowano również Meeta z Classroomem, tak więc pandemia przyniosła pożądane skądinąd przyśpieszenie w tym segmencie usług internetowych 🙂 Usługi internetowe wszystkich krajów łączcie się! Po marksistowsku zapraszam do lektury reszty artykułu 🙂

Jamboard dla niektórych – Jamboard dla wszystkich!

Tak po prawdzie to oprogramowanie znane wszystkim korzystającym z Google Workspace jako Jamboard to tylko końcówka (albo początek) tablicy, którą Google zaprezentowało w 2016 r.

źródło: Wikipedia

Pisząc ten artykuł spojrzałem na ceneo.pl i ostatnia cena tego urządzenia to ok. 28 tys. zł (sic!). Za 55 cali w 4k trzeba zapłacić odpowiednią kwotę a na dodatek jeszcze abonament. Na szczęście w usłudze Google Workspace dla Szkół i Uczelni zaimplementowano samo oprogramowanie  i dzięki  temu  możemy  wykorzystywać je  w systemie  on-line,  choć cały  czas  widzimy  przycisk  zachęcający do otwarcia tablicy fizycznej. 


Jamboard – pierwsze kroki dla wybitnie początkujących

Tablicę przywołać możemy na 2 proste sposoby:

  1. Z pozycji naszego dysku
  2. Bezpośrednio w trakcie  trwania spotkania na  Google MeetPo otwarciu aplikacji widzimy nie tylko utworzone ostatnio tablice, ale również tablice nam udostępnione, stąd widoczne są również te udostępnione mi przez uczniów w ramach przygotowywanych projektów. Jest również możliwość sortowania i  zmiany widoków,  jak  widać  na     poniższym  gif’ie .

Widocznym w prawym dolnym rogu ekranu przyciskiem “+” tworzymy nową tablicę. Dalsze czynności edycyjne przedstawiam w filmiku:

Udostępnij, pobierz, wydrukuj …

W tym miejscu decydujemy w jakim trybie zamierzamy pracować – czy ma to być nasza tablica, po której piszemy jedynie słuszne tezy a widzowie biernie to oglądają, czy też zmieniamy tablicę w interaktywne narzędzie, angażując widzów. W trakcie lekcji (webinarium, spotkania) możemy zmieniać ten atrybut wielokrotnie:

Musimy też zadecydować, czy udostępniamy tablicę członkom organizacji (szkoły), czy też wszystkim osobom mającym link. Od września 2020 r. administruję szkolnym Google Workspace i skonfigurowałem tak system, by tylko nauczyciele i uczniowie mogli korzystać z usługi. Dlaczego o tym piszę w tym miejscu? ZERO (NULL) problemów z atakami z zewnątrz, trollami i … idiotami. 

To co wypracujemy na tablicy możemy zachować na dysku jako … tablicę, przekształcić w plik PDF, zachować jako zdjęcie. 

Z czym ten JAM jeść?

Przejdźmy teraz do zasadniczej części artykułu – a więc pomysły na wykorzystanie Jamboardu, tak by nie był tylko statyczną tablicą do pisania.

  1. “Linkowisko” – wyznaczamy temat, a uczniowie zbierają użyteczne adresy internetowe
    2.  Ta  tablica  może  przekształcić  się  w interaktywne  ćwiczenie.  Możemy  wpisać  daty  i prosić uczniów  o wstawienie  zdjęć  ilustrujących  te  wydarzenia (a  następnie opisanie  ich  słownie).  Możemy  samemu wstawić  zdjęcia  a następnie  prosić  o ich uporządkowanie  chronologiczne,  lub  o dopisanie  do  nich  poprawnych  dat.

3. Klasyczna (lub nie) burza mózgów 

(propozycje nauczycieli …)

4. Szybka ankieta on-line

(temat ankiety będzie ponownie aktualny w 2022 lub 2023 roku …)

5. Analiza SWOT

6. Kalendarz indywidualny lub klasowy

7. Timeline – planowanie zadań w dłuższej perspektywie czasowej (Timeline “histeryczny”)

(wersja optymistyczna: pandemiczna matura odbędzie się w czerwcu a nie w lipcu …)

Timeline w wersji “historycznej”

8. Kanban czyli tablica w wersji japońskiej …

9. Wstawianie screenshotów (przydatne na zajęciach Wiedzy o społeczeństwie)

10. Mindmapping czyli tablica “po buzanowsku” …

11. Analiza przyczyn i skutków – chociaż na bazie tego schematu można również pracować metodą drzewka decyzyjnego

12. Praca z mapą – dla historyków, geografów i innych mapolubnych stworzeń …
Przy okazji dodam, że najczęściej przeze mnie wykorzystywana funkcjonalność Jamboarda. Po tej mapie mogę rysować, w przeciwieństwie do map ściennych w szkole. Na mapie można zaznaczyć literami miejsca i zrobić błyskawiczny test sprawdzający wiedzę geograficzną (uczniowie dopisują nazwy)

13. Tworzenie infografik

14. Krzyżówka

15. Gombrowiczowski koniec i bomba – a kto doczytał do końca … to znaczy, że wytrwały 🙂

Podsumowanie

Kilkanaście podanych przykładów to tak naprawdę początek. Praktycznie każdą ciekawą metodę aktywną można zaimplementować do Jamboardu. Udostępniając Jamboard uczniom można pracować interaktywnie. Jeśli macie Państwo obawy co do chaosu w przypadku dużej klasy, to można udostępnić aktywny Jamboard tylko wybranym uczniom (wklejając ich adresy mailowe w polu udostępniania) lub wywoływać do pracy po 2-5 uczniów. W przypadku Google Workspace dla Szkół ważne jest przemyślane zaprojektowanie systemu. W naszej Szkole (I Liceum Ogólnokształcące w Wałbrzychu) każdy użytkownik systemu posiada adres mailowy na podstawie którego przypisany jest do Google Classroom według schematu imięnazwisko@domena (np. jankowalski@1lo.walbrzych.pl – proszę nie pisać listów miłosnych, takiego użytkownika u nas nie ma ;)), tak więc każdy nauczyciel de facto zna na pamięć adresy mailowe ok. 200 uczniów i 50 nauczycieli. Ułatwia to operowanie we wszystkich programach wchodzących w skład Google Workspace. W mojej osobistej praktyce Jamboard stał się narzędziem, które wykorzystuję prawie na każdej lekcji. Szybkość działania (wyszukiwanie i wstawianie map, zdjęć) powoduje, że można robić mini – prezentację w czasie rzeczywistym a następnie utrwalać notatki, zamieszczając je na Google Classroom jako materiał dla uczniów. Duplikowanie notatek daje możliwość wielokrotnego ich wykorzystania w różnych zespołach klasowych.

Pozdrawiam
Rafał Wójcik
Pan Tikczer

Autor: Administrator

Nauczyciel historii i wos-u. Pasjonat nowoczesnych technologii.