Mote czyli notatki głosowe w Google Classroom i … nie tylko

Mote to dodatek do Google Classroom, który pozwala nauczycielom i uczniom tworzenie komentarzy głosowych. Działa również w Dokumentach, Prezentacjach i Arkuszach Google. Dodatek jest płatny a nawet za darmo. Tą Wałęsowską dialektyką zapraszam do przeczytania reszty artykułu! 🙂

Za darmo a nawet za 39 dolarów miesięcznie …

Mote nie jest usługą w pełni darmową. Na stronie usługodawcy możemy znaleźć tabelkę z cennikiem … … i jak widzimy dostępne są 3 opcje abobanentowo – cenowe. Jakie funkcjonalności są dostępne w wersji bezpłatnej?

  • bez limitu możemy tworzyć i odsłuchiwać komentarze głosowe
  • notatka głosowa może trwać maksymalnie 30 s, w dwóch płatnych wersjach jest to 90 sekund. 
  • dopiero wersja “Unlimited” zapewnia faktycznie zaawansowane funkcje, takie jak zapisywanie i odtwarzanie komentarzy, czy też traskrypcja ich na tekst (co jak łatwo się domyślić ma znaczenie tylko w przypadku komentarzy w języku angielskim).

Czy 30 sekund wystarcza, by narzędzie stało się sensownym narzędziem wsparcia dla nauczycieli pracujących w Google Classroom? To okaże się w toku prób i eksperymentów, które pojawią się w dalszej części artykułu.

Pierwsze kroki czyli instalacja

  1. Wchodzimy na stronę internetową usługodawcy https://www.justmote.me/
  2. Wybieramy właściwą rolę, w której korzystać będziemy z aplikacji
  3. Po wybraniu “I’m a teacher” zostaniemy poproszeni o zaakceptowanie warunków korzystania z usługi i “polityki prywatności”:

Logujemy się oczywiście poprzez konto Google. W przypadku osób korzystających z usługi Google Workspace dla szkół, wybieramy konto służbowe. Po zalogowaniu możemy obejrzeć na kilku ekranach poradnik, wprowadzający w podstawy korzystania z dodatku:

Po zapoznaniu się z tym materiałem musimy zainstalować rozszerzenie do Google Chrome.

Klikamy w logo “Motu”  i wybieramy  “Add  to  Chrome”

Po kliknięciu zostaniemy przekierowani do znanego nam już sklepiku Google (o instalacji dodatków więcej pisałem tutaj) i dodajemy rozszerzenie do Chrome’a. Po zainstalowaniu będziemy widzieli w pasku rozszerzeń logo Mote

a po kliknięciu rozwinie się nam panel opcji

Już w tym momencie możemy dokonać pierwszego nagrania: klikamy w miejscu z opisem “Record a mot voice …”, nagrywamy krótki komentarz, który następnie pojawi się niżej w zakładce “My recent motes”

Dostępne tam nagranie możemy edytować (1), odsłuchać (2) lub ściągnąć na dysk (3):

Edytując możemy nadać mu inną nazwę (ja na potrzebę tego artykułu wpisałem “Próba 1”) a następnie nagranie to pojawi się na naszym koncie na Mote: klikamy z avatara naszego konta, tam wybieramy “My Activity” i widzimy zapisaną “Próbę 1” z oznaczenie daty i odtwarzaczem, dzięki któremu możemy odsłuchać nagrania.

a nagranie ściągnięte na dysk brzmi następująco:

Dokumenty Google i Mote 

Otwieramy nasz Dysk Google a następnie tworzymy (lub otwieramy) dokument, w którym chcemy nanosić komentarze głosowe:

Zaznaczamy myszką miejsce w którym będziemy chcieli dodać komentarz:

a kiedy pojawi się okienko komentarza, wybieramy ikonkę “Mote” i nagrywamy komentarz głosowy.

Kolejne komentarze głosowe, podobnie jak tekstowe bez zainstalowanego dodatku “Mote”, pojawiają się na marginesie dokumentu -możemy je odsłuchać, a po udostępnieniu dokumentu innym osobom również one będą miały możliwość ich przesłuchania. 

W podobny sposób komentarze wstawić możemy w Arkuszach i Prezentacjach:

Google Classroom i Mote

W Google Classroom komentarze głosowe możemy dodawać wszędzie, gdzie istnieje tylko możliwość dodawania klasycznych komentarzy.

  1. Zwracając uczniom zadane prace – możemy nagrać komentarz dla pojedynczej osoby, kilku osób lub całego zespołu.
  2. Sprawdzając zadania uczniów komentarz głosowy możemy dodawać zarówno nanosząc uwagi do tekstu, jak i wysyłając sprawdzoną pracę z ocenę i komentarzem prywatnym.
  3. W komentarzach do zajęć: Czas goni nas …

No i co z tym czasem? Trzeba uczciwie przyznać, że 30 sekund na wstawienie notatki głosowej to niewiele. 

Nagranie takiego tekstu:

Zadanie spełnia kryteria określone w kluczu odpowiedzi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Praca ma właściwą, trzyczęściową konstrukcję, określone zostały ramy chronologiczne i problemowe we wstępie.  Selekcja faktów jest prawidłowa, brakuje tylko ważnej daty ustanowienia chrześcijaństwa religią państwową. Przedstawiając fakty piszący właściwe dostrzega hierarchię ich znaczenia, ukazuje również związki przyczynowo – skutkowe. Wnioski cząstkowe występują, choć w stosunku do opisowej części pracy jest ich zbyt mało, w zakończeniu pojawiły się wnioski całościowe i własna ocena. Język pracy nie budzi zastrzeżeń, drobne błędy stylistyczne, interpunkcyjne i gramatyczne. 7 pkt”

zajęło 52 – 54 sekundy (dwa czytania)

a takiego:

“Liczne błędy stylistyczne i logiczne. Brak prawidłowo skonstruowanego wstępu i zakończenia (patrz uwagi w tekście). Słaba podbudowa faktograficzna. Brakuje kluczowych wydarzeń jak choćby edykt mediolański, czy sobór nicejski. 4 pkt”

22 – 29 sekund (dwa czytania, w różnym tempie)

W wersji darmowej z pewnością uda się dodać każdy 2-3 zdaniowy komentarz. Natomiast jeśli chcemy dodawać komentarze dłuższe możemy to zrobić w 2-3 nagraniach 🙂 – co jest jakimś awaryjnym rozwiązaniem. 

Rekomendacja – “motewacja”

Osobiście polecam ten dodatek ze względu na prostotę działania: po przejściu – nietrudnego – procesu logowania się na stronie “Mote” (przypomnę, że konto Google daje praktycznie automatyczne logowanie) i instalacji rozszerzenia, narzędzie “siedzi” sobie w systemie i w każdej chwili, używając edytora tekstu, czy Google Prezentacji możemy zarejestrować komentarze głosowe nawet na własne potrzeby (notatka dźwiękowa). W przypadku Google Classroom można traktować “Mote” jako narzędzie do nagrywania szybkich poleceń i krótkich komentarzy zastępujących lub uzupełniających komentarze pisemne. Dodatkowe możliwości powstają po ściągnięciu tych komentarzy na dysk – można wtedy je łączyć, albo stworzyć sobie bazę najbardziej typowych komentarzy, które można wykorzystać w innym kontekście, wszędzie tam, gdzie możemy wstawić plik dźwiękowy. Te funkcjonalności powodują, że “Motu” lepiej mieć “pod ręką”, nawet w ograniczonej użytkowo wersji “Free”.

Pozdrawiam

Rafał Wójcik
Pan Tikczer

Autor: Administrator

Nauczyciel historii i wos-u. Pasjonat nowoczesnych technologii.