Padlet w siatce pomysłów

“Siatka pomysłów” to jedna z metod kreatywnego myślenia. Technikę opisał Brian Cole Miller, w polskiej literaturze jej charakterystykę można znaleźć u prof. Krzysztofa Szmidta (“Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów”). Padlet to popularne w Polsce narzędzie “tikowe” do tworzenia wirtualnych “białych tablic”. Dzisiaj będzie właśnie o tym, jak zaprzęgnąć to narzędzie do kreatywnego, grupowego, myślenia. Zapraszam do lektury artykułu!

Padlet

Padlet to doskonale znana w Polsce aplikacja typu “Whiteboard” (wirtualna tablica), która pozwala na wspólne gromadzenie różnych zbiorów multimedialnych (przyklejanie tekstu, zdjęć, linków i innych materiałów). Ogromną zaletą aplikacji jest możliwość wstawienia (kod embed) tablicy na stronie internetowej/blogu. W prosty sposób można również udostępniać tablice za pośrednictwem Facebooka, Twittera, czy też kodu QR. Aplikacja ma swoją wersję na smartfony (IOS/Android) i co najważniejsze stale się rozwija. Duża interaktywność narzędzia powoduje, że może on mieć wiele zastosowań – nie tylko jako wirtualna tablica, ale również jako narzędzie komunikacyjne, czy też – jak postaram się pokazać niżej – jako narzędzie wspierające technikę kreatywnego myślenia.

Konto zakładamy na stronie:
https://pl.padlet.com/

Jak w przypadku większości współczesnych aplikacji internetowych zarejestrować się możemy “na skróty”, korzystając z naszych kont na Facebooku lub Google.

Mam świadomość, że aplikacja cieszy się dużą popularnością wśród polskich użytkowników “oświatowych”, więc wiele osób z pewnością zmartwi informacja, że od kwietnia 2018 r. Padlet zmienił swoją politykę biznesową i obecnie oferuje nowym użytkownikom tylko 3 “ścianki”

Na zmianie strategii biznesowej skorzystali dotychczasowi użytkownicy, którym pozwolono na zachowanie +3 ścianki w stosunku do obecnie posiadanych. Czyli osoba mająca 20 ścianek będzie miała ustawiony limit na 23 ścianki. Cóż, większość start-up’ów dochodzi w końcu do biznesowej ściany, która determinuje do podejmowania decyzji finansowo niekorzystnych dla użytkowników (vide: Prezi Next).

Tworząc padlet możemy skorzystać z predefiniowanych wzorców:

lub wybrać jeden z szablonów (jest opcja podglądu szablonu)

Po otwarciu pustej ścianki konfigurujemy ją, nadając jej tytuł, opis, wybieramy też kolor tła i rodzaj czcionki:

W sekcji “modyfikuj” określamy również charakter interakcji z użytkownikami padletu:

W przypadku, kiedy pracujemy nad jakimś grupowym projektem (problemem), wyświetlanie imienia autora nad każdym dodawanym postem pozwala nie tylko na moderowanie dyskusji, ale również pozwala oceniać posty (a na bazie tego wystawiać oceny szkolne). Warto zaznaczyć również opcję “komentarze”, jeśli chcemy stymulować dyskusję nad pojawiającymi się propozycjami. 

Po dokonaniu tych modyfikacji nasz padlet jest gotowy do pracy. Posty dodajemy klikając dwa razy w “ściankę”. Padlet wstawiamy na nasz blog/stronę internetową/grupę na Facebooku etc., korzystając z dużej liczby opcji udostępnienia:

Osadzony ma moim blogu padlet widzicie Państwo poniżej 🙂

Zrobione przy pomocy aplikacji Padlet

W siatce pomysłów

Jest to technika, którą zaliczyć możemy do odmian “burzy mózgów”. By ją zastosować na początek rysujemy tabelkę, mającą tyle samo rubryk poziomych i pionowych. Pomysły zgłaszane są w kolejności: najpierw wypełniamy rubryki pionowe, a następnie poziome. 

   Pomysł A Pomysł B Pomysł C
Pomysł 1      
Pomysł 2      
 Pomysł 3      

Następnie próbujemy łączyć pomysły z rubryk (1A, 1B, 1c etc), poszukując nowych rozwiązań. 

Problem: Jak efektywniej uczyć się historii?

   Pomysł A Konsultacje na grupach Facebookowych Pomysł B Nagradzać nie tylko za wyniki sprawdzianów/kartkówek, ale również za wkład pracy Pomysł C
Pomysł 1: Uczniowie tworzą grupy współpracowników  Grupy udzielają odpowiedzi na postawione na grupie pytania. Najlepsze są nagradzane punktami Uczniowie w obrębie grupy wybierają osobę, która najefektywniej pracuje i przedstawiają ją do nagrody (dodatkowe “np”, ocena za aktywność)   
Pomysł 2 Do robienia notatek wykorzystywać Evernote lub One Note (lub inne)  Za pośrednictwem “Grupy” dzielić się wytworzonymi w Evernote notatkami Konkurs na najlepszą notatkę wykonaną elektronicznie  
 Pomysł 3      

Sesję tak zaprogramowanej burzy mózgów można przeprowadzić w trakcie trwania lekcji, ale można również użyć do tego nasze narzędzie internetowe – Padlet.

Uczestnicy sesji wstawiając swoje propozycje rozwiązania problemu mogą dodawać do nich ilustracje, linki, pliki dźwiękowe (nagrania rozwinięcia swojej propozycji, poszerzonej interpretacji przedstawionego tekstem problemu), nagrania video, mogą załączać odręczne rysunki, mapy etc. I to właśnie zapewnia przewagę nad tradycyjną wersją “papierową”. 

By uzyskać większą przejrzystość “kafelkom” możemy nadawać kolor, pogrubiać tekst, bądź go wyróżniać zaznaczaniem tekstu kolorem. Jak już wspominałem wstawiane propozycje można oceniać i to na kilka sposobów: “polub”, “łapka górę – łapka w dół”, oceniać gwiazdkami bądź punktowo w skali od 0 do 100.

Jeśli nie Padlet, to co?

Zmiany na Padlecie, o których pisałem wyżej, powodują, że być może warto szukać alternatywy, nietkniętej jeszcze “nowym modelem biznesowym”. Mniej popularną u nas alternatywą dla Padleta jest http://linoit.com. Zasada działania jest podobna jak w przypadku Padletu, funkcjonalność zbliżona, jak dla mnie mniej intuicyjna natomiast jest obsługa (choć pewnie to kwestia przyzwyczajeń i wprawy). Przykładowa analiza metodą “siatki pomysłów” wygląda w Lino następująco:

Rekomendacje

Jeśli używasz wirtualnych białych tablic w pracy z uczniami, zmiany jakie zaszły ostatnio na Padlecie srodze cię rozczarują. Ograniczenie liczby tablic do trzech powoduje w praktyce, że pracować możemy na Padlecie tylko w oparciu o tablice tymczasowe, które po użyciu należy “wymazać”. To ograniczenie powoduje, że Padlet przestał być narzędziem do gromadzenia stałych tablic z materiałami, ale nadal jest użyteczny do zastosowań doraźnych (burza mózgów, giełda pomysłów, ankieta etc.). Jeśli potrzebujesz większej liczby tablic szukaj alternatyw, działaj na kilku kontach, bądź wykup (jak zwykle nie tak tani dla polskiego belfra) abonament premium.

“Siatka pomysłów” to ciekawa forma “burzy mózgów”, która pozwala na ukierunkowywanie generowania pomysłów. Czy zawsze się sprawdza? Z ćwiczeń, jakie przeprowadziłem z uczniami, wynika, że bardziej jako forma kreatywnego myślenia, niż skuteczne narzędzie rozwiązywania realnych problemów. Dlaczego? Niektóre “połączenia” pomysłów dają bowiem wynik oryginalny pod względem intelektualnym, aczkolwiek niekoniecznie praktyczny. Szukanie odkrywczych połączeń zatrzymywało proces decyzyjny, o czym przekonaliśmy się próbując znaleźć praktyczne rozwiązania dla pomieszczenia rekreacyjnego dla uczniów w szkole. Uczniom przychodziły pomysły na tyle samo oryginalne, co abstrakcyjne i nie mające szans na realizację w warunkach szkolnej rzeczywistości.

Pozdrawiam
Rafał Wójcik
Pan Tikczer

“Siatka pomysłów” na podstawie: K.J. Szmidt, Sesje twórczej pomysłowości. Dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Helion 2016.

Autor: Administrator

Nauczyciel historii i wos-u. Pasjonat nowoczesnych technologii.