Pear Deck czyli jak zrobić interaktywną prezentację (cz.1)

Pear Deck to dodatek do Prezentacji Google, który pozwala na aktywne włączenie uczniów do pracy nad prezentowanymi treściami. Dodatek jest (częściowo) bezpłatny, łatwy w instalacji i trochę (powiedzmy) trudniejszy w obsłudze. O zaletach i wadach “gruszek”, obsłudze dodatku przeczytasz w dalszej części artykułu.

Prezentacja to metoda (podobno) aktywna

Kiedy pakiet Microsoft Office na stałe zagościł w polskich szkołach jednym z najczęściej wykorzystywanych jego elementów był program do prezentacji Power Point. Nie nastąpiło to od razu, a to ze względu na ograniczenia sprzętowo – finansowe naszych szkół: upowszechnienie komputerów było szybsze niż uzyskanie dostępu do projektorów multimedialnych, telewizorów (że o tablicach interaktywnych nie wspomnę). Power Point zatriumfował w salach wykładowych, a w raz z nim przekonanie, że prezentacje lekcyjne to element upowszechniania tzw. metod aktywnych, pobudzających obie półkule mózgu (sarkazm), odpowiadające potrzebom osób o różnych potrzebach sensorycznych (sarkazm do kwadratu, patrz tutaj i tutaj). Mało kto zwracał uwagę, że tzw. prezentacja multimedialna wyglądała jak plik Worda z kolorowym tłem, wzbogaconym przez zdjęcie, a najczęściej były to całe strony tekstu w formie wypunktowań, tabelek i schematów. Prawdę mówiąc 90% prezentacji jakie widziałem przez ostatnie 20 lat w różnych okolicznościach polskiej przyrody edukacyjnej (wliczając w to wykłady uniwersyteckie, tzw. szkolenia – a w polskiej oświacie nie ma chyba większej katastrofy niż “szkolenie”) były to NOTATKI do WYKŁADU, a nie prezentacje. Miały one sens w  czasach, kiedy uczestnicy wykładów/szkoleń z niesamowitym zapałem robili notatki ze slajdów(lub próbowali robić, biorąc pod uwagę złośliwość losu: prowadzący slajdy zmieniali za szybko …). Sens robienia obszernych notatek z prezentacji  zmalał w momencie, kiedy rozwój takich usług jak Dropbox, Google Drive, czy też Moodle pozwolił na udostępnianie uczestnikom wykładu prezentacji w sieci. Studiując w 2013 r. na “podyplomówce” na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu otrzymałem w ten sposób wszystkie wykłady w plikach ppt (Power Point rulez!) lub pdf. We wspomnianych 90% prezentacji rola uczestnika polegała na słuchaniu, bądź – jak wspomniałem – robieniu notatek. Problem nudnych szkoleń z Power Pointem częściowo rozwiązało upowszechnienie internetu LTE, co pozwoliło słuchaczom na znajdowanie w czasie szkoleń innych treści w internecie, na własnych smartfonach. Sarkazm? Tym razem częściowy. Wielokrotnie w ten sposób udawało mi się integrować wiedzę z wykładu z inną, znalezioną w sieci i lepiej przyswajać treści wykładowe. Na szczęście na studiach podyplomowych można używać smartfonów/tabletów na wykładach i ćwiczeniach. Wraz z pojawieniem się Prezi, PowToona, czy też Focusky’ego pewnym remedium na bierność i znużenie słuchaczy stała się atrakcyjność wizualna: animacje, efektowne przejścia pomiędzy slajdami, możliwość wstawiania linkowanych bezpośrednio z Youtube’a filmów, gif-y, podkłady muzyczne nadawały prezentacji większą dynamikę, były przyjemniejsze w odbiorze, no właśnie, ale nadal w biernym odbiorze. Biernym, bo nadal nie przełamującym paradygmatu: wykładowca (mówiący, aktywny) – odbiorca (słuchający, bierny). Jak robić by włączyć słuchacza do uczestnictwa w prezentacji i spowodować, że lekcja z prezentacją w roli głównej stanie się formą aktywną? O to właśnie jest pytanie! 🙂 Można oczywiście opracować zestaw ćwiczeń, karty pytań do prezentacji, jak jednak zmusić prezentację “by stała się aktywna”? Tutaj z pomocą przychodzi właśnie Pear Deck, dodatek do Google Presentation.

Pear Deck, czyli gruszki na Googlach

Pear Deck jest – po pierwsze – dodatkiem do Prezentacji Google, pozwalającym na wstawianie  do slajdów interaktywnym elementów takich jak: pytania otwarte, wielokrotnego wyboru, ankiety, sondaże, a po drugie jest to serwis, za pośrednictwem którego następuje interakcja z uczniem, możliwa na żywo, w sali lekcyjnej – za pośrednictwem komputera, tabletu, czy też smartfona, bądź też w warunkach domowych, uczeń korzysta wtedy z linku dostępowego do interaktywnej prezentacji. Serwis przechowuje i udostępnia nauczycielowi odpowiedzi uczniów. Można je oceniać jak zadanie domowe, bądź wyświetlać na żywo w klasie, co sprawdza się w przypadku odpowiedzi ankietowych, numerycznych, a nawet graficznych (jest taka funkcja).

Krok pierwszy, czyli instalacja

Jeśli ktoś jeszcze nie instalował żadnego dodatku do Google Drive, to zamieszczam poniżej krótką instrukcję:

Po wejściu do Prezentacji Google wywołujemy dodatek:

który pojawi się po prawej stronie ekranu:

To panel, w którym będziemy pracowali, dodając poszczególne elementy do naszej interaktywnej prezentacji.

Dodatek oferuje gotowe szablony slajdów, podzielone na grupy: 1) Początek lekcji 2) W trakcie lekcji 3) Na zakończenie zajęć 4) (Nowość!) szablony “Krytyczne myślenie”, a poniżej opcje wstawiania interaktywnych elementów: 1) odpowiedzi tekstowej 2) odpowiedzi wielokrotnego wyboru 3) wstawianie w odpowiedzi liczby 4) link do strony internetowej 5) odpowiedź graficzna 6) przeciąganie prawidłowych elementów

Jak to działa?

Ogólnie idea działania aplikacji zakłada, że przygotowujemy prezentację, w której uczniowie będą mogli udzielać odpowiedzi na stawiane pytania, wpisywać komentarze, rysować etc. Slajdy możemy wstawiać z gotowych szablonów, które proponuje nam aplikacja Pear Deck:

Jeśli uczysz j. angielskiego masz gotowy slajd z poleceniem. Możesz jednak równie dobrze przetłumaczyć sobie (dostosować) wzorzec:

Możemy również stworzyć dowolny slajd:

a następnie wstawić skrypt polecenia dla ucznia. Jak na tym gif-ie:

Na załączonym przykładzie do slajdu wstawiony został skrypt pozwalający uczniowi na wpisanie tekstu. Tekst może być komentarzem do slajdu, odpowiedzią na zadane pytanie, bądź zawierać inne polecenie. Możemy je zawrzeć na slajdzie, bądź – jeśli pracujemy na żywo w klasie – zadań ustnie. I teraz rzecz kluczowa!!! Skrypt pozwalający uczniowi na udzielenie odpowiedzi wyświetli się wyłącznie po kliknięciu opcji:

Mówiąc inaczej: w prezentacji Google jest on nieaktywny, widoczny (patrz obrazek niżej) 

ale działa tylko w przypadku połączenia i wyświetlenia przygotowanej prezentacji w Pear Deck (“Present with Pear Deck”). Czyli reasumując tę część instrukcji: prezentację przygotowaną w Prezentacjach Google z dodatkiem Pear Deck można wyświetlać, ale interaktywne elementy zadziałają dopiero po połączeniu z usługą Pear Deck. O tym jak wygląda prezentacja w Pear Deck, w jaki sposób – za pośrednictwem laptopa, tabletu, smartphona – odpowiadać na pytania, a następnie analizować odpowiedzi uczniów opowiem w drugiej części artykułu. Dzisiaj koncentrować będziemy się na przygotowaniu samej prezentacji.

Kolejnym przykładem niech będzie slajd, zawierający pytanie wielokrotnego wyboru.

Krok 1
Przygotowałem slajd

Krok 2
Wstawiam element interaktywny, wybierając w panelu bocznym dodatku Pear Deck opcję “choice”, w sekcji “Ask Students a Question”

Krok 3

Dodanie pytań:

W slajdzie pojawił się na dole pasek, informujący że slajd zawiera pytanie wielokrotnego wyboru, natomiast uczeń, który będzie oglądał ten slajd, zobaczy go w innej wersji:

Jak widzimy, po prawej pojawi się interaktywny panel, który pozwoli mu wybrać jedną z odpowiedzi.

I jeszcze widok z perspektywy telefonu:

a po kliknięciu “Answer Question” pojawi się kolejny ekran z zadanymi pytaniami i możliwością udzielenia odpowiedzi:

W podobny sposób wstawiamy wszystkie pozostałe elementy interaktywne, przygotowując całą prezentację.

Co dalej?

W drugiej części artykułu założymy konto na Pear Deck, wyświetlimy prezentację, generując kod dla ucznia, a po wszystkim zobaczymy w jaki sposób aplikacja tworzy raport z odpowiedziami ucznia.

Pozdrawiam
Rafał Wójcik

Pan Tikczer

Autor: Administrator

Nauczyciel historii i wos-u. Pasjonat nowoczesnych technologii.