Znacie już Państwo „Słoik z makaronem”, metodę motywacyjną, którą opisywałem swego czasu na tym blogu? Pora na „Słoik wspaniałości” 🙂
Słoik, słoik – najlepsze narzędzie motywacyjne 🙂
Przypomnę, że metoda „Słoika z makaronem” polega na nagradzaniu uczniów całej klasy, pojedynczych osób lub grupy uczniów za wszelkie pozytywne działania. Każda nagroda to „świderek” wrzucony do słoika, a linia narysowana na nim wyznacza poziom, po osiągnięciu którego posypią się nagrody (najlepiej listę nagród ustalić wcześniej wspólnie z uczniami). Słój wspaniałości to metoda trochę podobna, a jego ideę przedstawił Timothy Ferriss w książce „Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych”, a sam pomysł pochodzi od Mike’a Birbiglia, jednej z wielu postaci – „Tytanów” – których portretuje w swojej nowej książce autor”4 godzinnego tygodnia pracy”
” W mojej kuchni stoi duży słoik z zakrętką z napisem „Słój wspaniałości” wykonanym z błyszczącego papieru. Zawsze, gdy przydarza mi się coś wspaniałego, co wprawia mnie w ekscytację albo radość, zapisuję to na karteczce i wkładam ją do słoja.”
Wysyp makaron, wrzuć karteczki
Bo pora na jakąś zmianę! Statystyki mojego bloga jasno pokazują, że „słoik z makaronem” okazał się pomysłem, który trafił do wielu odwiedzających go czytelniczek (przygniatająca większość czytających mojego bloga to kobiety). Artykuł przeczytało ponad 30 tys. osób! Słoik wspaniałości to wspaniałe narzędzie, które łatwo zaadaptować do celów wychowawczych w klasie lekcyjnej. Zamiast „świderków” do słoika wrzucamy karteczki, na którym nauczyciel i uczniowie wpisują te wydarzenia – z życia codziennego klasy, szkoły – które, ich zdaniem bądź zdaniem nauczyciela, mają pozytywny wydźwięk. Mogą to być sukcesy dydaktyczne, pozytywne wydarzenia z życia klasy, sukcesy indywidualne, a może nawet zapisy pozytywnych nastrojów uczniów. Karteczki wypełniają słoik, a rosnąca ich liczba pokazuje, że często – wbrew temu, co nam się wydaje – zdarzenia pozytywne stanowią faktyczne wypełnienie naszego życia. Po 2-3 miesiącach zbierania karteczek – wspaniałości można zajrzeć do słoika i poczytać ich zawartość, przypominając sobie to, co pozytywne. Karteczki można gromadzić w czasie lekcji wychowawczych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by wrzucać je również w trakcie zajęć przedmiotowych.
„Szukaj dobrych rzeczy w swoim życiu, ćwicz ich wyszukiwanie i staraj się częściej je dostrzegać”
Rekomendacja
Myślę, że jeśli ktoś korzystał z metody „Słoika z makaronem” dostrzeże zalety „Słoika wspaniałości”. Słoik ten sam, ale formuła odświeżona. Nie tylko zbiera pozytywne zachowania, ale również wspomnienia. Myślę, że to świetna metoda, która sprawdzi się nie tylko w młodszych klasach szkoły podstawowej.
Pozdrawiam
Rafał Wójcik
Pan Tikczer
Źródło:
Timothy Ferriss w książce „Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych”, MT Biznes Warszawa 2017, s.659 i nn.