Widok prezentera w Power Point

Ta niezwykle użyteczna funkcja “kombajnu” do prezentacji ze stajni Microsoftu wykorzystywana jest – co mam okazje obserwować na bieżąco – niezwykle rzadko, by nie powiedzieć wcale. A szkoda, a błąd! Co postaram się pokazać w dalszej części artykułu. 

Widok prezentera – wprowadzenie

Użycie opcji “widok prezentera” pozwala na wyświetlanie prezentacji na dwóch ekranach. Na jednym uczniowie oglądają slajdy, drugi daje dostęp do dodatkowych opcji, w tym do notatek, które widoczne są tylko dla prezentującego. Na załączonym poniżej przykładzie widzimy po lewej widok slajdu w widoku prezentera, a po prawej slajd w wersji widocznej dla publiczności

Jak to zrobić?


We wstążce “Pokaz slajdów” zaznaczamy opcję “Użyj widoku prezentera”

Opis ekranu

Jakie dodatkowe opcje otrzymujemy w widoku prezentera?

Wszystkie bardzo przydatne … Możemy ustawić sobie wskaźnik laserowy, a następnie przy pomocy myszki (touchpada) wskazywać na wybrane elementy slajdu. Przy pomocy pióra możemy pisać na prezentacji (bez dodatkowego elektronicznego rysika i tabletu graficznego mało przydatne), bądź używać zakreślacza (jakoś się udaje).

Wydaje się, że najbardziej przydatną funkcjonalnością są notatki, ale osobiście korzystam z widoku prezentera głównie by mieć podgląd na następny slajd. Nie mam gotowych, spisanych, narracji do prezentacji. Stąd też kontrola kolejności slajdów pozwala na ustrukturyzowanie treści w głowie. Jak widać na infografice wyżej można wybrać opcję “następny slajd”, bądź “pokaż wszystkie slajdy”, by na podglądzie widzieć miniatury wszystkich slajdów w prezentacji.

Z pozycji widoku prezentera możemy powiększać również wybrane części slajdu:

Notatki

Notatki możemy dodawać bezpośrednio pod slajdem

… bądź skorzystać z bardziej rozbudowanego edytora

… gdzie łatwiej będzie sformatować treść notatki, poprzez dodanie np. pogrubień tekstu, bądź wypunktowań.

Ważne! Jeśli chcesz przejść do widoku prezentera, nie mając podłączonego drugiego monitora, wywołaj go kombinacją klawiszy ALT+F5. Pozwala to na podgląd opcji i … na ćwiczenia.

Praktyczne zastosowania

Co można wstawiać w polu “notatki”? Nie tylko “przypominacze” –  daty, dodatkowe notki biograficzne, rozwinięcia tego, co pokazujemy na slajdach etc. Możemy również zanotować sobie odsyłacze do podręcznika (zanotować stronę, odwołanie do ilustracji, ćwiczenia) i polecenia dla ucznia (dotyczące slajdu, np. “Na podstawie slajdu wskaż zasadnicze różnice i/lub podobieństwa pomiędzy ukształtowaniem terenu Italii i Grecji”). Inne możliwości – według inwencji i potrzeb autora prezentacji. Jeśli macie Państwo jakieś ciekawe pomysły, proszę wpisywać w komentarzach – sam chętnie skorzystam. 

Pozdrawiam
Rafał Wójcik

Pan Tikczer

P.S. Swoje prezentacje w Power Poincie udostępniam sukcesywnie na moim koncie na slideshare 

Autor: Administrator

Nauczyciel historii i wos-u. Pasjonat nowoczesnych technologii.