Testy edukacyjne w warunkach nauczania zdalnego zastąpiły szkolne sprawdziany. Pod wieloma względami jest to pozytywna zmiana jakościowa. Testy internetowe mogą zawierać wysokiej jakości grafiki, mapy, a nawet filmy. No i oczywiście dużo łatwiej je się sprawdza, a uczeń otrzymuje pełną informację zwrotną odnośnie swoich odpowiedzi. W dzisiejszym artykule przedstawię pomysł, jak w sposób usystematyzowany zbierać wyniki testów, by następnie móc je wykorzystać do całościowej oceny postępów ucznia.
Google Formularze spotykają Arkusze Google
Google Formularze posiadają opcję przeglądania wyników testów w Arkuszach Google. Nie zawsze z niej korzystamy, ponieważ same formularze oferują kilka sposobów na przeglądanie wyników.
Opcja z arkuszem kalkulacyjnym przyda się nam jeśli będziemy chcieli zebrać w jednym arkuszu wszystkie odpowiedzi z wszystkich testów w danym roku szkolnym (semestrze, albo nawet w całym cyklu kształcenia). Cała operacja jest niezwykle prosta i dokonuje się w sposób automatyczny. Naszym głównym zadaniem jest natomiast zaplanowanie projektu:
- stworzenie folderu na dysku Google w którym przechowywać będziemy pliki z odpowiedziami
- nadanie im odpowiednich nazw:
w przypadku pliku rocznego może to być nazwa „1a 2020” (data roczna – początek roku szkolnego, lub jak ktoś woli może to być „2020-2021”),
a w przypadku pliku obejmującego cały cykl kształcenia np. „1a 2020-2024”
Operację zbierania wyników testów czas zacząć …
No dobrze, teraz obejrzyjmy na filmiku jak przebiega cały ten proces:
Kilka dodatkowych uwag:
Do formularzy możemy przenieść wyniki testów, które robiliśmy wcześniej – wystarczy otworzyć „stary” test w Formularzach Google, przejść do „Odpowiedzi” i powtórzyć w nim procedurę z otwieraniem wyników w arkuszu. Każdy dodatkowy wynik zostanie przekopiowany do osobnej zakładki, więc nie musicie się Państwo obawiać, ze coś zostanie nadpisane, bądź skasowane. Do arkusza możemy dodawać wyniki innych sprawdzianów, próbnych egzaminów i w ten sposób na bazie tych statystyk będziemy opracowywać analizy i diagnozy, które pewnie każdy nauczyciel ma do napisania nie jedną, niezależnie od tego czy jest pandemia czy też jej nie ma. Myślę, że pomysł na współpracę formularzy z arkuszami jest jednym z tych, które uproszczą nauczycielskie życie.